Alles over jouw kind op de basisschool

Artikel
Dyslexie komt vaker voor bij jongens UPDATE DOOR ZWIJSEN 25-03-2011

Door Jackie

In Joppe’s klas hebben vier kinderen dyslexie. Vier jongens. Niet één meisje.
Het is alom bekend dat jongens vaker dyslexie hebben dan meisjes. Jongens zijn überhaupt slechter in taal en scoren over de hele linie slechter op school. Maar waarom? En wat valt eraan te doen? Ik speur naar antwoorden op internet.

‘Gemiddeld rijpen jongenshersenen trager dan die van meisjes. Hun taalfuncties ontwikkelen zich later,' lees ik in een interview met biopsycholoog Martine Delfos voor J/M. 'Jongens zijn niet minder slim of leergierig dan meisjes. Ze leren alleen op een andere manier. De kunst is om jongens op de juiste wijze te prikkelen. Niet door al vroeg de nadruk te leggen op taligheid, communicatieve vaardigheden en zelfstandig werken, zoals in het huidige onderwijs. Dat zijn nu net dingen waarin jongens achterlopen op meisjes.’ Testosteron zorgt ervoor dat de rijping van jongenshersenen gemiddeld twee jaar later begint. 'Jongens blijven langer speels,' beaamt hersenonderzoeker Swaab. 'Ze zijn niet zo gefocust.’

'Heb je ooit een jongen een handleiding zien lezen?’ zegt jongensspecialist Woltring. ‘Jongens zijn visueel ingesteld. Woorden nemen ze moeilijker op. Laat ze het plezier van werken met taal stap voor stap ontdekken. Jongens hebben een korte spanningsboog. Kies voor dynamische werkvormen. Lang stilzitten en luisteren zonder zelf iets te mogen doen, frustreert de leergierigheid van jongens. Verbied ze niet om te wiebelen met hun benen of met hun pen te spelen. Dan kunnen ze zich beter concentreren.’ Ook de komst van meer mannelijke leerkrachten voor de klas is wenselijk, vinden Woltring en Delfos. ‘Jongens hebben mannelijke voorbeelden nodig.’

Ik zucht. Wat is dit herkenbaar! Positief in deze verhalen vind ik dat jongens niet als dom worden versleten. Het jongensbrein is gewoon anders en ook nog eens veel later uitontwikkeld dan bij meisjes. Stiekem geven deze wetenschappers me hoop dat Joppe geen dyslecticus maar misschien wel een laatbloeier is. En als die laatbloeier op de juiste manier gestimuleerd wordt, dan kan het nog best goed komen. Of hou ik mezelf voor de gek?

Joppe zelf is blij dat hij in groep 8 eindelijk een meester voor de klas heeft. Na zeven juffen te hebben versleten, was hij daar echt aan toe. ‘Juffen zijn best lief, maar ze snappen jongens niet zo goed’, vindt Joppe. Meneer Kees begrijpt als geen ander hoe hij jongens enthousiast krijgt. Hij bedenkt regelmatig grappige oefeningen. Bijvoorbeeld eerst een verhaal lezen over vliegtuigen en daarna mag iedereen zelf vliegtuigjes vouwen en door de klas gooien. Of deze… een aanloopje nemen, met je sokken over de vloer glijden en dan de afgelegde afstand opmeten, tot twee cijfers achter de komma. Dat is pas jongensonderwijs!

Of de middelbare school volgend jaar ook zo leuk wordt, is natuurlijk maar de vraag…

Jackie vertelt de komende tijd op Zwijsenouders.nl over de dyslexie van haar zoon Joppe in groep 8. Jackie en Joppe zijn pseudoniemen.


Om te reageren op dit artikel moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen gebruikersnaam, meld je dan eerst aan.

Getipt: