Alles over jouw kind op de basisschool

Artikel
Gezond samen koken met kinderen UPDATE DOOR ZWIJSEN 08-12-2011

De auteur van het boek Lekker puh!, Ingrid Stieber, en haar team van het voedingscentrum voor Jeugd en Gezin beantwoordden vragen van ouders via de site. Hun adviezen worden nu gepubliceerd op de site.


"Hallo!

Ik werk in een BSO met kinderen die veel bewegen, buiten spelen en over het algemeen gezond eten.

Sinds een half jaar heb ik een fijne collega (met overgewicht) die het heel leuk vindt om cake te bakken met de kinderen en dat dus ook regelmatig doet. Dubbel beleg op de boterham (niet alleen pindakaas maar ook jam of hagelslag er bij op) is intussen ook gemeengoed geworden net als aan het eind van de dag crackers eten: eerst eentje om een uur of 5 maar tegenwoordig zijn het dubbele crackers, ach en als je dan nog trek hebt mag je best nog eentje. Op die crackers zit smeerkaas of leverpastei.

Mijn leidinggevende ziet (nog?) geen probleem.

Ik maak me zorgen waar dit naar toe gaat en weet niet goed hoe ik het tij kan keren. Ik weet ook niet zeker of ik het tij moet keren: misschien kan dit allemaal wel en ontstaat er geen overgewicht. Maar leren we kinderen zo geen slechte gewoontes aan?

Groetjes,
Ronda"



Dag Ronda,

Goed te horen dat je in een BSO werkt waar de kinderen veel bewegen, buiten spelen en in het algemeen gezond eten. Uiteraard is het ook leuk om zo nu en dan iets met de kinderen te ondernemen en te gaan koken/bakken.

Je maakt je terecht zorgen over deze ontwikkeling. Gezelligheid betekent niet altijd dat er appeltaart en dubbel belegde boterhammen bij moeten komen. Leuk met de kinderen omgaan is niet perse afhankelijk van zoetigheid. Het gaat erom gezamenlijk iets te ondernemen, te maken, knutselen.

De belangrijkste drie punten voor een gezonde leefstijl zijn: gezond eten, bewegen en genoeg water i.p.v. limo drinken.

Een tussendoortje in de vorm van een koek, snoepje kan, het kan echter geen gewoonte worden om altijd maar iets zoets zoals taart en snoepjes te nemen. Denk bijvoorbeeld aan het gezamenlijk maken van een vruchtensalade in plaats van slagroomtaart. Op www.gezondtrakteren.nl/ vind je allemaal leuke tussendoortjes om met de kinderen te knutselen. Zo heb je een leuke activiteit met de kinderen en kunnen ze spelenderwijs gezond eten.

Fruit en rauwkost (komkommer, wortelen, snoeppaprika en -tomaatjes) zijn de beste tussendoortjes.
Dubbel beleg is eigenlijk taboe. In plaats van pindakaas met hagelslag kan je er wel plakjes komkommer op doen.

Heeft u nog meer vragen of is er iets nog niet duidelijk?

Neem gerust contact op met het Voedingscentrum voor Jeugd & Gezin.

Met vriendelijke groet,
Monique Harthoorn

Lees ook de adviezen van het Lekker puh!-team over:

08-12-2011
Eet mijn kind teveel boterhammen?
08-12-2011
Ongezonde voeding verbieden?
08-12-2011
Gezond samen koken met kinderen
08-12-2011
Hoe maak je water drinken leuk?
08-12-2011
Overgewicht: aanleg of niet?

 

Getipt: