Alles over jouw kind op de basisschool

Artikel
Regels op het schoolplein UPDATE DOOR ZWIJSEN 11-02-2013

‘De grens tussen spelen en stoeien is lang niet altijd duidelijk’

‘We mogen niet vechten op het schoolplein, niet aan elkaar trekken en niet op het stuk komen waar de juf ons niet kan zien.’ Lucas (9) vertelt over de regels op het schoolplein. Dan zet hij een geheimzinnige fluisterstem op: ‘Soms gaan we juist wel de hoek om. Dan kunnen we stiekem toch een beetje stoeien. Als ik vind dat het te wild wordt, loop ik gewoon de hoek weer om, waar de juf me weer kan zien.’

Ruzie op het schoolplein gaat door in de klas

Op de meeste schoolpleinen gelden ongeveer dezelfde regels als op de school van Lucas: niet vechten, in het zicht blijven en natuurlijk: nooit het schoolplein verlaten tijdens de pauzes. Ook bij Sanne Hoondert, lerares op een basisschool in het Brabantse Maarheeze. ‘De bovenbouwklas die ik nu heb is vrij fysiek. Ze duwen elkaar regelmatig het schoolplein over. Het begint als een spelletje, maar het mondt altijd uit in ruzietjes die doorsudderen in de klas. Omdat iemand te hard heeft geduwd, bijvoorbeeld. Daarom verbied ik dat geduw en getrek vaak toch. Ook omdat ze als bovenbouwklas een voorbeeldfunctie hebben voor de andere leerlingen.’

Grenzen bepalen op het schoolplein

Toch blijft het lastig, vindt Hoondert. ‘Jongens zijn veel fysieker dan meisjes. Ze hebben echt behoefte aan stoeien in de pauzes, maar om ruzies en valpartijen te voorkomen mag het gewoon niet. Maar de grens tussen spelen en stoeien is natuurlijk lang niet altijd duidelijk. Als je wilt dat kinderen niet teveel met elkaar stoeien is het belangrijk dat ze genoeg materiaal hebben om mee te spelen. En dat de indeling van het schoolplein en de regels duidelijk zijn.’

Minder makkelijk zichtbare hoeken van het schoolplein afsluiten lijkt Hoondert geen goed plan. ‘Ik kan me heel goed voorstellen dat leerlingen soms even onder het oog van al die haviken uit willen. Meestal zitten ze in zo’n hoekje gewoon gezellig te keuvelen.’

Actieve rol voor leerkrachten en leerlingen

Volgens Lucas kunnen juffen en meesters het best veel rondjes lopen over het schoolplein tijdens de pauze. ‘Meestal zitten ze gewoon met elkaar te kletsen en koffie te drinken. Dat is eigenlijk best wel dom.’

Maurice, oud-leerkracht en vader van drie kinderen denkt ook dat het vooral belangrijk is dat leerkrachten duidelijk aanwezig zijn op het schoolplein. ‘Het feit dat je rondloopt en kinderen je kunnen zien, maakt al dat het niet uit de hand loopt.’ Wel mag de rol van leerkrachten wat hem betreft vaak wat actiever. ‘Kinderen moeten wel hun energie kwijt kunnen in de pauze. Als leerkracht kun je daarin een belangrijke rol spelen door spelmomenten te initiëren.’

Ook enthousiast is hij over de Vreedzame school, waarbij leerlingen - na een training - zelf toezicht houden op het schoolplein. ‘Natuurlijk loopt er ook een leerkracht rond, maar de leerlingen zijn verantwoordelijk voor het oplossen van problemen die zich voordoen. Ze weten zelf heel prima wat wel en niet kan en ze vinden het doorgaans nog heel leuk ook. Zo maak je leerlingen zelf verantwoordelijk voor hun eigen gedrag. Dat vind ik een heel positieve oplossing.’


Top 5