Alles over jouw kind op de basisschool

Artikel
Veters strikken in groep 2: fijne motoriek UPDATE DOOR ZWIJSEN 14-05-2010

Ontwikkelingspsycholoog Hans Cohen de Lara beantwoordde op ons verzoek vragen van ouders op het forum. Zijn adviezen worden nu gepubliceerd op de site. De namen van de ouders zijn gefingeerd uit privacyoverwegingen.

Heb je zelf ook nog een goede tip, dan kun je na inloggen onderaan de pagina je reactie achterlaten!




“Beste Hans,

Onze zoon Mats is een van de weinige kindjes uit zijn klas die nog steeds zijn veters niet kan strikken.

We hebben hem al een paar keer proberen te helpen met het aanleren van het strikken, maar hij raakt hierdoor erg gefrustreerd. Wij doen het voor, hij doet het na, het mislukt en hij begint te huilen.

We proberen de nadruk te leggen op dat het al knap van hem is dat hij het probeert (dus niet alleen belonen als het lukt, maar ook voor het proberen zelf).

Wat doen we verkeerd? Of moeten we gewoon geduld hebben? De juf had tegen ons gezegd dat hij aan het einde van groep 2 toch echt wel moest kunnen strikken.

Groetjes, Anna"



“Beste Anna,
Je komt zelf eigenlijk al met een goed idee: het is inderdaad verstandig om wat geduld te hebben. Want als Mats zo nu en dan huilt als het maar niet wil lukken met die veters kan dat betekenen dat hij zich, ondanks de goede bedoelingen van jou en de juf, toch een beetje onder druk gezet voelt. En in zo’n situatie krijg je zoiets ingewikkelds als veters strikken niet makkelijk onder de knie.

Misschien is het verstandig om hem voorlopig met schoenen met klittenband naar school te laten gaan. Dan hoeft de juf hem ook niet steeds te helpen met het uit- en aantrekken van zijn schoenen. Dat is voor haar prettig, maar waarschijnlijk ook voor Mats: hij is dan duidelijk niet meer zo de uitzondering.

Het lijkt me overigens wel nuttig om eens met de juf te praten over hoe Mats andere dingen met zijn handen doet, bijvoorbeeld knutselen, bouwen of met autootjes spelen. Als jullie allebei het idee hebben dat Mats met dat soort zaken nog niet zo handig is, zou je er in ieder geval voor moeten zorgen dat er genoeg materiaal in huis is waarmee hij al spelend zijn kleine of fijne motoriek kan oefenen. De juf kan daar dan op school misschien wat meer aandacht aan besteden.

Of dit allemaal ook nodig is, kan ik op afstand niet beoordelen, maar het lijkt me wel goed om het er eens met de juf over te hebben.

En tot slot: Kinderen kunnen flink verschillen in het tempo waarin ze zich motorisch ontwikkelen. Dit geldt zowel voor hun kleine als hun grove motoriek (het gebruik van het hele lichaam). Dus mijn advies zou zijn: je niet te snel zorgen maken, maar wel voor veel speelgelegenheid en –materialen zorgen!

Succes!
Hans”


Over Hans en het boek 'Keien van Kinderen':

Hans Cohen de Lara is ontwikkelingspsycholoog. Hij houdt zich bezig met het trainen van peuterleidsters en leerkrachten, op het gebied van de taalontwikkeling. Hij heeft een eigen adviesbureau.

Zijn boek 'Keien van kinderen' gaat over hoe je in dagelijkse situaties de ontwikkeling van je kind in de eerste zes jaar kunt stimuleren.


Keien van kinderen

  • Elly 09-02-2011 19:07

    Een late reactie, ben pas lid geworden, maar misschien heeft iemand wat aan deze tip.

    Het veters strikken wordt gemakkelijker als je het oefent met 2 verschillende kleuren aan elkaar geknoopte veters. Het kind ziet dan beter waar de veter heen gaat en je kunt hem/haar ook duidelijker vertellen welk stukje hij/zij moet pakken.
    Ik heb ervaren dat dit heel goed werkt.

    succes!
    Elly

Comments disabled

Top 5