Alles over jouw kind op de basisschool

Artikel
Weer onzindelijk: wat te doen? UPDATE DOOR ZWIJSEN 19-05-2010

Ontwikkelingspsycholoog Hans Cohen de Lara beantwoordde op ons verzoek vragen van ouders op het forum. Zijn adviezen worden nu gepubliceerd op de site. De namen van de ouders zijn gefingeerd uit privacyoverwegingen.

Heb je zelf ook nog een goede tip, dan kun je na inloggen onderaan de pagina je reactie achterlaten!



“Hallo Hans,

Ik ben Sandra, de moeder van Renate van 4 en een half.

Sinds een jaar plast ze weer in haar broek. Het zijn geen grote plassen maar toch. Ze lijkt zich er niet voor te schamen, en speelt rustig door. Als ik er niks van zou zeggen zou ze er tot de avond mee blijven lopen.

Ze heeft een zusje van twee die ook al bezig is met zindelijkheid en dat stimuleert haar niet om ook weer haar best te doen. Ze is overigens ‘s nachts nog niet zindelijk. Ze was overdag al zindelijk toen ze 2 ½ was.

Ik weet niet meer wat ik moet doen, belonen, straffen, negeren. Niks helpt.

Kunt u mij adviseren wat te doen?
Alvast bedankt,
Sandra"



“Beste Sandra,
Ik kan me goed voorstellen dat de situatie met Renate best frustrerend is. Als ouder wil je niet alleen zorgen dat het probleem overgaat, maar je wil ook weten waar het vandaan komt. Dat laatste is moeilijk te zeggen.

Er zijn allerlei theorieën over waarom kinderen bedplassen of, zoals bij Renate, eerst wel zindelijk zijn maar na een tijdje toch weer in de broek plassen.

Zelf denk ik dat dit vooral te maken heeft met de ontwikkelingsfase waarin Renate nu volop zit: als 4-jarige met een eigen willetje die niet altijd doet wat er van haar wordt verlangd, temeer nu haar zusje van 2 ook niet altijd haar broekje droog houdt.

Voor de aanpak van het probleem kun je het beste aan de slag gaan met een gedragsprogramma. Dat wil zeggen, met het systematisch belonen van het ‘droog blijven’. Dit blijkt vaak het meest effectief te zijn, ook wanneer er sprake is van een terugval.

Aangezien je al eerder met beloningen hebt gewerkt, is het misschien een idee om bij een deskundige aan te kloppen (wijkzuster, pedagoog). Die kan je helpen om zo’n programma systematisch op te zetten en, heel belangrijk, je ondersteunen om het consequent door te voeren.

Daarbij kan eventueel gebruik worden gemaakt van een speciale plaswekker om Renate te leren ook ’s nachts droog te blijven. Met zo’n gedragsprogramma ga je minder (negatieve) aandacht besteden aan de natte broeken.

Tegelijkertijd zou je daardoor juist meer aandacht kunnen geven aan situaties die kenmerkend zijn voor de ontwikkelingsfase die ik in het begin noemde. Zo kan het goed zijn dat je Renate vaak de kans geeft om eigen keuzes te maken, dat je haar regelmatig op een positieve manier als oudste behandelt, en dat je samen speciale activiteiten onderneemt op momenten dat haar zusje er niet bij is.

Ik hoop dat ik je hiermee een beetje heb geholpen.
Succes! Hans”

Over Hans en het boek 'Keien van kinderen':

Hans Cohen de Lara is ontwikkelingspsycholoog. Hij houdt zich bezig met het trainen van peuterleidsters en leerkrachten, op het gebied van de taalontwikkeling. Hij heeft een eigen adviesbureau.

Zijn pas verschenen boek 'Keien van kinderen' gaat over hoe je in dagelijkse situaties de ontwikkeling van je kind in de eerste zes jaar kunt stimuleren.

Keien van kinderen

Getipt: