Alles over jouw kind op de basisschool

Artikel
Werken met maan- of zonboekjes UPDATE DOOR ZWIJSEN 29-09-2011

Onze auteur van de leesmethode maan roos vis (Veilig leren lezen), Susan van der Linden, beantwoordde vragen van ouders op het forum. Haar adviezen worden nu gepubliceerd op de site.

“Hoi Susan,
Mijn zoon van bijna 7 zit nu in groep 3. Hij werkt met de maantjeswerkboeken, terwijl hij in groep 2 zichzelf heeft leren lezen. Hij vindt het vreselijk saai, is als eerste klaar en mag daarna niet eens zelf lezen, zoals de zonnekinderen, maar mag zijn tijd verdoen met inkleuren van de plaatjes in het werkboek. Toen ik zijn juf vroeg waarom hij geen zonnekind is, kreeg ik niet echt een duidelijk antwoord, alleen dat hij heel veel zelfstandig moet werken.

Nu heb ik een zonneboek gekopieerd van mijn oudste zoon en heb ik mijn andere zoon er in laten werken. Hij werkte heel snel en zelfstandig en met veel plezier in dat werkboek, zonder veel fouten.
Wat zijn de criteria om in zo'n zonnewerkboek te mogen/kunnen werken?

Groetjes,
Marleen”


“Beste Marleen,
De criteria om met zonboekjes te mogen werken zijn geformuleerd op basis van leesvaardigheid en zelfstandig werken. Het kan zijn dat een leerkracht dus een kind met een goede leesvaardigheid alsnog niet laat werken in zonniveau omdat het niet zelfstandig is. Het kan ook zijn dat het kind wel kan lezen, maar dat het onvoldoende vlot en goed is om de opdrachten zelfstandig te kunnen maken. Natuurlijk kan ik de keuze van de leerkracht van uw kind niet beoordelen. Bespreek dit met de leerkracht.

Dit kun je bijvoorbeeld doen om te vragen of je kind eventueel de werkopdrachten van de begrijpend leeslesjes in tweetallen (met een ander kind in het zonniveau) mag maken om even te wennen aan deze werkvorm. Bespreek ook dat u vermoedt dat het werken op een te laag niveau demotiverend werkt. Heeft de leerkracht uw kind al eens een periode laten werken in dit werkboekje of is het gebaseerd op andere observaties waardoor er twijfel is aan deelname aan de zongroep?

Verder zijn er na de basisopdracht, allerlei vervolgopdrachten op raketniveau. De opdrachten van dat niveau liggen hoger dan de basisopdrachten, zijn echter niet zo moeilijk als de zonopdrachten. Ze dagen betere leerlingen wel uit. Ik hoop op een goede oplossing.

Groeten,
Susan van der Linden”


 

Getipt: